Pět druhů RAW souborů a jaký si vybrat

RAW bezztrátový, zmenšený RAW bezztrátový ve variantách velký, střední, malý, RAW komprimovaný. U fotografů přírody menší velikost souboru znamená i větší rychlost sekvenčního snímání a více fotek v paměťovém bufferu. U některých fotoaparátů výrobci mění barevnou hloubku RAW i podle druhu použité závěrky. Jaký RAW je nejlepší pro vás?

Fotografie je jediný způsob jak zastavit čas. Proto hodně z nás včetně mne touží zachovat okamžik v co nejvyšší kvalitě. Výsledkem po mnoha letech fotografování jsou pak terabajty dat, o které se musíte pořád starat.

RAW vs. JPEG

O fotografování do formátu RAW v případě kontrastního světla není pochyb. Zachytíte vice informace v nejsvětlejších a nejtmavších místech. Pamatuji se na fotky manželky z Jeruzaléma za poledne. JPEGy nebyly schopné tak velký rozsah od nejsvětlejší do nejtmavší zachytit. Naštěstí Helča fotila JPEG i RAW společně. V RAW naštěstí byly zachyceny nejsvetlejší i nejtmavší místa, které JPEG ořízl. Možnost ukládat RAW i JPEG společně nabízejí všechny staré zrcadlovky. Vždy se jedná o nekomprimova­ný RAW.

Jenže s růstem rozlišení sensorů začala velikost souboru v RAW dosahovat obřích rozměrů. A to se ještě zjistilo, že pomocí stabilizátoru obrazu na sensoru můžete rozlišení zvětšit 4×. Můžete si o tom přečíst článek.

Druhy souborů RAW

Největší výběr souborů RAW nabízí Sony. Je to logické. Jeho “full frame” sensory s rozlišením 61Mpix u modelů Sony A7RIV, Sony A7RV či Sony A7CR mají v současné době nejvyšší rozlišení na trhu.

Co nabízejí jednotlivé druhy souboru RAW?

Nekomprimovaný RAW jsou data ze sensoru bez matematické úpravy zmenšení. Výsledkem jsou obří soubory. Výhoda je, že při úpravách se počítač nemusí zdržovat “odzipováním”.

Bezztrátový zmenšený RAW. Tohle je něco jako ZIP, což znamená, že soubor lze bezztrátově přepočítat na původní soubor. Velký, střední a malý soubor pak znamená zmenšení rozlišení (počet pixelů).

Komprimovaný RAW je matematicky zmenšený soubor. Nelze ho však zpětně přepočítat na původní soubor. Hlavní výhodou je, že tento soubor zabírá nejméně paměti, aniž by se zmenšovalo rozlišení.

Příklad velikosti souborů ze Sony A7R V

Klášter v Likiru, Ladak, Indie

  • Nekomprimovaný RAW 133.7MB
  • Komprimovaný RAW 72.5MB
  • Bezztrátový zmenšený RAW velký (L) 83.1MB
  • Bezztrátový zmenšený RAW střední (M) 51.9MB
  • Bezztrátový zmenšený RAW malý (S) 40.7MB

Rozlišení sensoru se vždy hodí. Pokud máte dostatek pixelů, není problém výřez ve snímku, máte vice detailů v kresbě. Proto v případě Sony A7RV jsem se rozhodoval mezi komprimovaným RAW a bezztrátovým zmenšeným RAW velkým. Když investujete to fotoaparátu s vysokým rozlišením, musíte mít výkonný počítač. Zároveň však nedává smysl zmenšovat rozlišení souborů.

Problém se skladováním dat je zrádný. Krátkodobě to není problém. Velké technologické firmy vám dnes nabízejí prostor na svém cloudu zdarma jenže jen do určité velikosti. Jakmile jej překročíte, začínáte platit. Když jejich servrovna shoří o data přijdete. Nikdo vám nebude zadarmo skladovat terabajty fotografií, které aktivní fotograf za léta určitě nashromáždí. Proto snahu výrobců zmenšovat RAW soubory velmi vítám.

Canon EOS R5 má rozlišení 45MPix. Jak jsem kdysi testoval, díky úpravě sensoru ve snímku najdete o trochu vice detailů než v mé dlouhodobě používané zrcadlovce Canon EOS 5DSR s rozlišením 51Mpix. Canon nabízí pouze dvě možnosti volby formátu RAW: nekomprimovaný RAW a komprimovaný C-RAW.

Je zajímavé, že u Canon EOS R5 je při použití elektronické závěrky barevná hloubka RAW 12bit, u mechanické 14bit. Důvodem je zrychlit sekvenční snímání u akčních snímků přírody. Pro krajináře, kteří upravují fotografie, je naopak důležitější pro úpravy větší barevná hloubka 14bit hlavně při zesvětlování nejtmavších částí snímků, kde se skrývá šum.

Je normální fotograf schopen zjistit rozdíl mezi RAW a C-RAW?

Použil jsem svůj oblíbený model- renesanční radnici v Kašperských Horách v noci, kdy pouliční osvětlení vytváří na stěnách radnice velký kontrast.

Canon EOS R5, objektiv Canon 24–70mm f/2,8 L II, clona f/7,1, čas 0,8s, ISO 400, snímek na první lamelu elektronické závěrky (electronic 1st curtain) ve 14bit, plný RAW, velikost souboru 38,47MB, rozlišení 8192×5434

Canon EOS R5, objektiv Canon 24–70mm f/2,8 L II, clona f/7,1, čas 0,8s, ISO 400, snímek na prní lamelu elektronické závěrky ve 14bit, C-RAW, velikost souboru 17,18MB, rozlišení 8192×5434

Velikost souboru RAW C ve srovnání s běžným nekomprimovaným RAW je přibližně poloviční. Při nízkém ISO jsem rozdíly v kvalitě nezjistil.

Výřez snímku při ISO 400 v plném RAW

Výřez snímku při ISO 400 v C-RAW

S rostoucí hodnotou ISO díky většímu množství šumu roste velikost souborů.

Canon EOS R5, objektiv Canon 24–70mm f/2,8 L II, clona f/7,1, čas 1/13s, ISO 3200, snímek na první lamelu elektronické závěrky ve 14bit, plný RAW, velikost souboru 54,84MB, rozlišení 8192×5434

Canon EOS R5, objektiv Canon 24–70mm f/2,8 L II, clona f/7,1, čas 1/13s, ISO 3200, snímek na první lamelu elektronické závěrky ve 14bit, C-RAW, velikost souboru 31,15MB, rozlišení 8192×5434

Při vyšších hodnotách ISO 1600 a 3200, kdy se běžně fotografují zvířata ve volné přírodě, rozdíly mezi RAW a C-RAW nejsou velké.

Canon EOS R5, objektiv Canon 24–70mm f/2,8 L II, clona f/7,1, čas 1/200s, ISO 51200, snímek na první lamelu elektronické závěrky ve 14bit, plný RAW, velikost souboru 70,4MB, rozlišení 8192×5434

Canon EOS R5, objektiv Canon 24–70mm f/2,8 L II, clona f/7,1, čas 1/200s, ISO 51200, snímek na první lamelu elektronické závěrky ve 14bit, C-RAW, velikost souboru 33,3MB, rozlišení 8192×5434

Canon EOS R5, objektiv Canon 24–70mm f/2,8 L II, clona f/7,1, čas 1/200s, ISO 51200, snímek na první lamelu elektronické závěrky ve 14bit, RAW s odstraněním šumu pomocí funkce Denoise v Adobe Camera RAW, velikost souboru 114,07MB, rozlišení 8192×5434

Při extrémní hodnotě ISO 51200 je rozdíl mezi RAW a C-RAW již patrný v množství šumu. Tady vstupují do hry nové algoritmy pro odšumění obrazu, které již dlouhá léta používají fotografové přírody. Vedle známého Topazu je dnes již široké fotografické obci dostupná funkce Denoise v Lightroomu nebo v Camera Raw. Po použití funkce odšumění dramaticky naroste velikost souboru, ale výsledek je pozoruhodně dobrý.

Závěr

  • Pro reportážní fotografování, kde budete zálohovat větší množství snímků, doporučuji používat komprimovaný RAW (C-RAW u Canon). Při běžných nižších hodnotách ISO je rozdíl v kvalitě prakticky nerozeznatelný. Poloviční velikost souboru je velká výhoda.
  • Při fotografování krajiny doporučuji kontrolu, že fotografujete do RAW ve 14-bitové barevné hloubce. Při nízkých hodnotách ISO nebude rozdíl v kvalitě proti komprimovanému souboru znatelný, ale puristé, kteří udělají jen několik snímků se asi budou držet RAWu bez zmenšení.
  • Pro akční fotografii přírody, kde vzniká obrovské množství snímků a často používáte sekvenční snímání, je výhodný komprimovaný RAW. Jeden snímek může být rozhodující a proto je důležité zrychlit snímání a délku sekvence. Rozhodující snímek pak můžete odšumět moderními programy.
  • Zmenšovat rozlišení snímků ve formátu RAW nedává moc smysl. Pokud plánujete odesílat snímky tak, aby byly co nejmenší, je lépe fotografovat do formátu JPEG a tomu přizpůsobit i nastavení expozice.
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram