Test Sony A9 III - první dojmy

Bezzrcadlovka Sony A9 III je první s tzv. globální závěrkou: umí 1/80000s a sekvenční snímání až 120sn./s do formátu RAW v rozlišení 24,6Mpix. Malá hmotnost, větší grip a plně otočný display spolu s nově představeným objektivem Sony FE 300mm f/2,8 GM OSS z něj dělají jednoho z favoritů na olympijské hry v příštím roce. K prodeji v prvním čtvrtletí 2024 za 7000EUR.

V současné době je vlajkovou lodí Sony A1. Test najdete zde. Jenže technologie od roku 2021, kdy A1 byla představena, zase hodně pokročila. Tzv, globální závěrka poprvé v Sony A9iii je toho příkladem, Pan Yuki Saito (Senior manager Imaging), který novinářům v úterý večer představoval Sony A9iii říkal, že asi v březnu 2024 bude upgrade firmware Sony A1, takže majitelé Sony A1 nebudou zklamáni. Firmware je vždy zdarma a software dnes má v technologii bezzrcadlovek zásadní roli. Sony má dnes na trhu i model s vysokým rozlišením 61Mpix Sony A7R V. Test najdete zde. Z to­ho lze předpokládat, kam bude asi vývoj toho „nej-nej“ dále směřovat.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Pro novináře z Evropy, asi nás bylo kolem 40, byly připraveny A9iii s různými objektivy. Mě potěšilo, že “moje” A9iii měla nasazený nový Sony FE 300mm f/2,8 GM OSS, který jsem už pak nesundal….

Technologie globální závěrky je zásadní inovace. Pixely se neodečítají po řádcích, ale po vrstvách ve stejném okamžiku.  Tzv. kompozitní odečítání do formátu RAW ukazuje, kam vývoj v profesionálním segmentu sportovních fotografů směřuje.

Přes sklo jsem si pak vyfotografoval sensor a kartu s dvěma procesory Bionz s obřím výpočetním výkonem, které umožní odečet jedné plochy najednou, na rozdíl od odečtu po řádcích (ten zkroutí golfovou roli při odpalu, protože není dost rychlý).

A ještě sensor v plné kráse

Při zkoušení jsme fotografovali jen do JPEGu. RAW prý bude fungovat “v plné palbě” až s novým firmwarem. Raw konvertor prý ještě nemá ani vlastní program Sony Edge. Všechny fotky ze zkoušení jsou tak JPEG přímo z fotoaparátu. 

Mechanická konstrukce a ovládání

Sony A9iii má trochu zvětšený úchop těla, což potěší hlavně fotografy s trochu větší rukou. Grip pro baterie navíc se z hlediska ergonomie určitě hodí a ocení ho hlavně sportovní fotografové, ale ti, co fotí přírodu, budou šetřit na cestách každý gram.

Nový grip pro Sony A9iii

Skelet těla je odlit z hořčíkové slitiny. Způsob zatěsnění jsem ofotil na přednášce.

Menu vychází z přehlednější koncepce představené poprvé u Sony A1. Sony ho už naštěstí moc nemění, takže jako uživatel si na něj zvyknete. Na fotoexpedici Fo­toinstitutu na Madagaskar jsem měl půjčený Sony A1, takže zde pro mne nebylo nic nového. Ergonomie je už vychytaná včetně joysticku.

Autofokus, sekvenční snímání a stabilizace obrazu

Globální závěrka v Sony A9iii s rychlostí 1/80,000s otevírá nové kreativní možnosti s využitím  sek­venčním snímání do plného formátu. Pozn. Vlajková loď Nikonu Z9 nabízí 120sn./s pouze v malém rozlišení a formátu JPEG. Tady se bavíme o formátu RAW v plném rozlišení 24,6Mpix. Zajímavá je však i vysokorychlostní synchronizace s blesky až do rychlosti 1/80000s. Na stadionu ji testovali profesionální sportovní fotografové. Všechno byly před produkční vzorky fotoaparátů, Jisté je, že čím kratší je čas závěrky, tím menší bude i množství světla, které blesk v takto krátkém čase vyzáří. Sony nám řekl, že při časech kratších než 1/10000s se objevují barevné posuny a že se pořád ještě ladí software. Pro sportovní fotografy, ale i pro některé módní fotografy je to důležité téma.

Ukázkový snímek s použitím vysokorychlostní synchronizace bles­ku

Stabilizace z uživatelského pohledu fungovala v kombinaci Sony A9ii a Sony FE 300mm f/2,8 GM OSS perfektně. Říkalo se, že Sony E bajonet je menší než R bajonet u Canonu a Z u Nikonu. Nezdá se však, že je to pro stabilizaci obrazu zásadní problém. Inženýři si vždy nějak poradí. Sony své vylepšené stabilizaci v Sony A9iii dává rating 8EV. To je špičkový výkon. Stabilizace sensoru se projeví nejvíce při fotografování širokoúhlými objektivy, které jsem s A9iii nezkoušel. 

5ti-osá stabilizace Sony A9iii – princip

Automatické ostření je vždy záležitostí kombinace těla fotoaparátu, jeho výpočetního výkonu a algoritmů v softwaru a kvality a objektivu. Tady je klíčový mechanismus motoru, který posouvá ostřící členy a světelnost (ta je u bezzrcadlovek o trochu méně důležitá, i když mít vice světla dopadajícího na sensor autofokusu je pořád velmi důležité).

Pro mne kombinace Sony A9iii se špičkovým Sony FE 300mm f/2,8 GM OSS byla kombinací snů. Test objektivu Sony FE 300mm f/2,8 GM OSS najdete zde. Měl jsem vlastní paměťovou kartu SD Sundisk Extreme Pro 64Gb s relativně nízkou rychlostí čtení 170Mb/s. Ta samozřejmě na takhle „rychlého koně“ byla příliš pomalá. Proto jsem raději nastavil rychlost jen na 60sn./s. Logicky jsem pak musel nějakou dobu čekat, než se mi po fotografování například přeběhu atletky přes 5 překážek nahrálo 300 snímků na kartu. Pozitivní zprávou je, že paměťový buffer Sony A9iii je dostatečný (snímal jsem např. 5s a pak jsem chvíli počkal, než to pobrala moje pomalá SD karta. Důležité bylo, že foťák tzv, nezkolaboval a po nahraní na pomalou kartu vše běželo dál. Doporučená karta je např. Sony CF Expess typ A, kde je rychlost zápisu kolem 700Mb/s, moje SD karta Sundisk Extreme Pro má rychlost čtení 170MB/s, zápisu však jen 90MB/s (tu Sundisk uvádí až v detailní specifikaci karty t.j. ne na etiketě).

Sony A9iii má také funkci Pre-burst. Tu si zakliknete v Menu a pak ji aktivujete namáčknutím spouště nebo palcem na AF-ON na zadní straně fotoaparátu. Vzhledem ke kapacitě paměťového bufferu při fotografování atletiky nebo kick boxu, kde do sebe tréningově “mlátili”, jsem ji nepoužil. Pre-burst se však bude určitě hodit při focení přírody, kde jsou věci často špatně předvídatelné – např. vzlet ptáka, kde první okamžiky většinou částečně proš­vihnete atd..

Špaňalský profesionální fotograf specializovaný na sport, co nám vysvětloval nastavení Sony A9iii, prý používá kartu CF Express typ A s kapacitou 1TB. Kapacitu pak neřeší. Aby se pak sportovní fotografové vyznali v ohromném množství dat, Sony A9iii má vylepšené funkce pro třídění fotografií přímo ve fotoaparátu.

Připadalo mi, že točím video s rozlišením každého snímku je 24,6Mpix. Zajímavé bylo fungování AI – umělé inteligence ve funkci autofokusu. Stačilo jednou nebo dvakrát namáčknout ostřící knoflík AF-ON. A9iii si našla nejprve postavu, sensor AF si zachytil oko a pak při čelním pohledu k chybě nedošlo. Algoritmus nejprve vyhledává postavu, Proto velmi dobře zachytává boční i pohledy bez obličeje. Ve většině situací jsem si takto vystačil bez manuálního přesouvání ostřícího bodu. Spolu s impozantní rychlostí snímání zážitek.

Fotografování sportu z hlediska vyhledávání autofokusu však není až tolik obtížné ve srovnání s fotografováním zvířat v divoké přírodě. Tam neustále bojujete s větvičkami či listím, které lezou před obličej zvířat a ostřící algoritmy matou. Rovněž světelné podmínky bývají v přírodě mnohem obtížnější než na stadionu či v hale. 

Rychlost sekvenčního snímání 60sn./s (lze ji ještě zrychlit na 120sn,/s) je ukázána na skoku přes jednu překážku

Sekvence 60sn./s – tréning na 110m překážek

Sony A9iii, objektiv Sony FE 300mm f/2,8 GM OSS, 1/2000s, clona f/2,8, ISO 5000

Obrazová kvalita

Vzhledem k rozlišení 24,6Mpix očekávám široký dynamický rozsah s nízkým šumem při vysokých hodnotách ISO. Tohle splňuje i můj starší Sony A7iii s podobným rozlišením. A9iii bude určitě zase o kousek dál. RAW jsme však zatím neviděli.

 Takhle jsme zkoušeli

Čas 1/1000s je na skok do dálky příliš dlouhý. Kombinací Sony A9iii a Sony FE 300mm f/2,8 GM OSS můžete vychytat čas závěrky díky přesnosti technologie. Proto jsem čas při dalším fotografování zkrátil na 1/2000s. ISO jsem nechal automatické.

Běh přes překážky

Video

Globální závěrka má zásadní vliv i pro natáčení videa. Fotoaparát můžete používat jako vysokorychlostní kameru a zpomalovat pohyb, Sony A9iii umí 4K/120sn bez ořezu (pro zpomalení pohybu atd.). Začínají se objevovat filmy v rozlišení 4K/60sn.. Pro filmaře z hlediska úprav videa je proto důležitá možnost pře-vzorkovaného 6K/60sn.. To vše v 10-bit barevné hloubce 4:2:2 S-Log3 a v barevném prostoru S-Cinatone.

Ostatní

Hlavně pro novináře pracující pro sportovní redakce má fotoaparát hlasové poznámky, vylepšení IPTC informací, které se vkládají do fotografií a třeba i způsoby třídění fotografií hlavně ze sekvencí. Samozřejmostí jsou dva paměťové sloty na SD a CF Express typ A karty. Zůstává kompatibilita s akumulátory Sony NP FZ-100

Závěr

Sony A9iii má vše, co potřebují fotografové, kteří se snaží zachytit akci. Je předurčen pro sport a to včetně natáčení videa. Rozlišení 24,6Mpix je však rozumné i pro fotografy akčních snímků v přírodě.

Plusy

  • Rychlost závěrky 1/80,000s  včetně vysoko-rychlostní synchronizace s blesky do těchto časů otevírá nové kreativní možnosti
  • Impozantní rychlost sekvenčního snímání až 12osn./s v kom­binaci s přesným AI vyhledáváním a automatickým ostřením na objekty (zkoušeno při sportovní fotografii)
  • Rozlišení a rychlost snímání videa
  • Rozumná hmotnost přístroje, zlepšená ergonomie díky většímu gripu
  • Plně otočný a výklopný display a logické ovládání i při velkém množství různých nastavení

Zápory

  • Během krátkého testování jsem nenašel nic podstatného

Děkujeme společnosti  Sony.cz za možnost prvního vyzkoušení přístroje. Těšíme se na detailní test na vzorku z výroby.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Vai
    Vai
    10.11.2023 22:59

    Autor si dělá srandu? Vybere 2 snímky "takhle jsme zkoušeli" a jeden je totálně mázlý.... pracky urazit. :)

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    12.11.2023 21:35

    To: Val Druhý snímek je určitě lehce rozmazaný na těle letící skokanky. Proto jsem napsal pod fotografii skokanky, že “Čas 1/1000s je na skok do dálky příliš dlouhý.”
    Obraz v hledáčku při fotografování byl velmi stabilní. Když fotografujete s objektivem s takto výkonou stabilizací na špičkovém těle Sony A9iii (sensor se stabilizací) časem 1/1000s, vídíte, že rozmazání skokanky není způsobenou roztřesením ruky fotografa, ale je to čistě pohybová neostrost. Atletka jednoduše letí vzduchem příliš rychle. Proto po prohlédnutí náhledu jsem ještě zkrátil čas z 1/1000s na 1/2000s a tam už pohybová neostrost není patrná - běh přes překážky.
    Neostrost určitě není způsobená rukama fotografa, ale nevhodně zvoleným, příliš dlouhým expozičním časem. Jinak těch “až nudně ostrých fotek” mám několik stovek (fotil jsem sekvencí 60sn/s). Pro článek mi nepřipadaly moc zajímavé. Sony A9iii jsem měl na zkoušení k dispozici asi 30min. Proto píši k takto krátkému testu “první dojmy”.

  • rosicak
    rosicak
    13.11.2023 09:21

    Chybí mi pohled skutečného sportovního fotografa. Názor na to, na kolik je využitelná např. sekvence 60 sn. za sekundu při jeho "denní akci" a následném vybírání toho NEJ snímku !

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    13.11.2023 11:25

    Sport fotím minimálně. Zajímá mne technika a technologie. U skoků získáte sérii dokonale rozfázovaných a třeba na obličej zaostřených snímků. Pro mne osobně působivé. Nastavení 60sn./s nám doporučil sportovní fotograf ze Špaňalska, co se tím živí. Používá CF Express kartu o kapacitě 1TB... Fotoaparát pozná a zaznamenává do jedné složky celou sérii. Když se nepovede, Celou např. 100 fotek pak jako celek smažete. Tohle už bylo nastaveno jako "default". Pro sport je také zajímavá vysokorychlostní synchronizace s bleskem, kterou A9iii. Tu tam zkoušela jedna profi sportovní fotografka z Polska. Zajímavé bylo, že mi nasvítila zhruba každý třetí snímek - fotili jsme dopad atletky do písku každý z jiného místa a jiným objektivem. U sekvence by mne spíš zajímalo od profíka těch 120sn./s. To už se mi zdá až moc.

  • rosicak
    rosicak
    13.11.2023 11:46

    Díky za koment.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (9)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram