Recenze Nikon 20mm f/1.8G
Krajinářští fotografové mají 20mm objektivy se světelností f/1.8 rádi. Důvod je prostý, jsou to nejširší světelné objektivy, na které je možno našroubovat filtry. Proto se hodí nejen na krajinářskou fotografii, ale umožňují i hrátky s hloubkou ostrosti.
Úvod
Ohnisko dvacet milimetrů se na full frame objektivech považuje už za hodně široké. Oproti univerzálním zoom objektivům to je o čtyři milimetry širokoúhlejší ohnisko. Přitom krajináři počítají každý milimetr.
Testovaný objektiv má proto velkou konkurenci v podobě širokoúhlých zoomů, ty ale nemají ani zdaleka tak dobrou světelnost.
Nikon 20mm f/1.8G je nástupcem Nikonu 20mm f/2.8, který je ještě velmi populární i v dnešní době. K testu jsme díky laskavosti kolegy Pavla Macenauera měli i tento starší objektiv, takže se níže v článku objeví přímá srovnání pro ty, kdo by zvažovali upgrade ze starší verze. Pro ostatní to může být zajímavá ukázka toho, jak se posunuly technologie v oblasti objektivů.
Testováno na:
- Nikon D610
Poznámka – všechny pořízené fotografie byly vyfoceny bez zapnutých korekcí (vinětace, zkreslení) ve foťáku. Ani v postprocessingu jsem tyto chyby neopravoval. Všechny fotky byly vyvolány z RAWu. Při focení do JPEGu foťáky většinu optických chyb opravují.
Design a ergonomie
Nikon 20mm f/1.8 je podobně jako předchůdce kompaktním objektivem, i když jeho rozměry i hmotnost, hlavně kvůli lepší světelnosti, musely mírně narůst. S jeho 355 gramy nejde po nasazení na bajonet fotoaparátu ani poznat výrazný nárůst hmotnosti.
Většinu místa na těle zabírá velký pogumovaný prstenec zajišťující solidní přesnost ostření. K němu se pojí i stupnice hloubky ostrosti a přepínač manuálního a automatického zaostřování. Automatika reaguje i na manuální zásahy, takže je možné rychle doostřit.
Ze zadní strany je důležitý obvodový gumový kroužek okolo bajonetu, který zabraňuje prachu a nečistotám, aby se dostaly do citlivého prostoru mezi čip a optiku. Ze přední strany potěší 77mm závit na filtry, které nevinětují.
Parametry:
- Zařazení: Širokoúhlý objektiv pro Full Frame
- Ohnisko: 20 mm
- Úhel záběru: 90°
- Světelnost: f/1.8-f/16
- Počet lamel clony: 7
- Minimální zaostřitelná vzdálenost: 20 cm
- Maximální zvětšení: 0,23×
- Filtry: 77mm
- Konstrukce: 13 optických členů v 11 skupinách (včetně 2 ED a 2 asferických členů, přední čočka má nano povrchovou úpravu)
- Rozměry (průměr × délka): 82,5×80,5 mm
- Hmotnost: 355 g
- Cena:
Testy optické kvality
Test jsem provedl na Nikonu D610 za použití stativu, předsklopení zrcátka a dálkového ovládání. Výřezy označené jako „Střed“ pocházejí ze středu snímku (± pár procent pro zachycení scenérie pro lepší vyhodnocení), ty označené jako „Kraj“ nepochází z úplného rohu, ale z dolního okraje a ještě byly posunuty mimo střed dané hrany. Je to z praktického důvodu – úplný roh tvoří jen pár procent z plochy snímače, kdežto tato část vypovídá o větší ploše.
Nejdříve se podíváme na střed, kde je objektiv rozumně ostrý už od otevřené clony. Přiclonění na f/2 nic v zásadě nezmění, ale na f/2.8 se pěkně zviditelní detaily a obraz má úplně jiný mikrokontrast. F/4 už přináší jen minimální zlepšení – obraz je krásně ostrý až do f/11, následně zasahuje difrakce.
Na okraji je situace podobná, obraz úplně ožije po přiclonění na f/2.8, následně se zlepšuje trošku většími kroky než na středu. Jinými slovy do f/1.8 je použitelný, od f/2.8 do f/11 je velmi dobrý. Zde se objevují první náznaky chromatické aberace. Ta není mimo úplné rohy nikterak výrazná, ale hlavně na hodně kontrastních hranách může nepříjemně udeřit do očí.
Na kompozici zachycující clony f/1.8. f/2.8 a f/4 primárně kvůli vinětaci si můžeme povšimnout i úplných rohů. Tam se detaily začínají hodně mazat a objevuje se i výraznější chromatická aberace. To je u širokoúhlých objektivů normální a naopak můžeme ocenit, že s přicloněním se rohy znatelně zlepšují.
Vinětace je na f/1.8 celkem výrazná, ale zase se není čemu divit u takto širokoúhlého objektivu. Na f/4 se už neobjevuje. Dobře pozorovatelné je na této scéně i zkreslení, hlavně u rohů snímků je výraznější a v některých situacích s ním může být trošku problém.
Když teorii přesuneme do praxe, vidíme, že rovné hrany úplně rovné nejsou. Fotografové architektury tedy možná budou muset sem tam sáhnout po srovnávacím nástroji ve svém programu na úpravu fotek.
Ještě malý důkaz, že se může chromatická aberace ukázat i téměř ve středu snímku.
Konečně může přijít na řadu srovnání s předchůdcem – Nikonem 20mm f/2.8D. Obě fotky jsou foceny na stejné nastavení, proto je zajímavé pozorovat, že starší model má světlejší střed, ale kraje jsou vlivem vinětace mnohem tmavší. Zajímavý je i fakt, že oba objektivy mají jiné reálné ohnisko. Starší objektiv má ale nepěkné zkreslení v rozích, kde se podivně láme.
Ostření s testovaným objektivem nebyl problém, je rychlé, přesně i dostatečně tiché.
Noční scéna
Jestli má objektiv hodně silnou stránku, je jí noční scéna. Nikonu totiž nedělají problémy žádné světelné zdroje, které by potenciálně mohly způsobovat odlesky. Navíc ještě rozumně ostří a…
Bokeh a hvězdičky
…má hodně pěkné hvězdičky okolo silných světelných zdrojů při vysoké cloně, naopak pokud jsou mimo hloubku ostrosti, objektiv vykreslí hezká kolečka bokehu. Jdou na nich sice trošku vidět cibulové kroužky, ale ne moc a jsou plné a hezky rozmazané. Použil jsem minimální zaostřovací vzdálenost, takže si můžete všimnout i schopnosti fotit makro – jak se dá u širokoúhlého objektivu očekávat, není to nic extra, ale na nějaké ty detaily postačí.
Odlesky
U takto širokoúhlého objektivu se slunce do záběru dostane velmi často, a proto je důležité, aby nevznikalo moc rušivých odlesků. První dva snímky ukazují, že se odlesky na snímku objevují a že jen mírné natočení objektivu způsobí, že se z prasátek stane nafialovělý flek. V tomto případě bez nasazené sluneční clony, která mnoha odleskům zamezí.
Dvacítce přitom nevadí jen přímé slunce, ale i boční světlo, které se také projeví.
A ještě srovnání se starou dvacítkou. Ta dělala s odlesky více problémů, chytala je mnohem častěji, často záleželo jen na drobné změně úhlu. Nový model je na tom podstatně lépe.
Závěr
Nikon 20mm f/1.8G je jeden z objektivů, které nemůže fotograf přehlížet, pokud hledá širokoúhlejší sklo. Hlavním důvodem je jeho univerzálnost. Nemusí být použit jen na krajinky, ale dobře zvládne noční scénu a umí astrofotografii nebo architekturu, pro reportáž by to mohla být také zajímavá volba, jelikož umožňuje rozumnou hloubku ostrosti a nutí fotografa být blízko akci.
Srovnání se starší verzi nevyznívá v zásadní prospěch pro nový model. Hlavními důvody, proč přejít na novější objektiv, jsou vinětace, zkreslení a kresba v rozích – to vše je na Nikonu 20mm f/1.8G lepší. Samozřejmě nejdůležitějším důvodem je lepší světelnost, ale to je subjektivní důvod, protože ne každý půjde pod f/2.8 – obzvláště když na nové dvacítce nejsou tyto clony až tak ostré.
I přes celkem dobré hodnocení si musí Nikon 20mm f/1.8G dávat pozor na konkurenci. První je Samyang 20mm f/1.8. V podstatě má stejné parametry, pouze nedisponuje automatickým ostřením a stojí o 7.000 korun méně. To je v kombinaci se solidní optikou zajímavá alternativa hlavně pro krajinkáře.
Sigma 20mm f/1.4 ART je další možností, ale má jeden zásadní nedostatek – nenabízí závit na filtry. To bude vadit krajinkářům, ale třeba fotografové noční oblohy by mohli upřednostnit právě Sigmu.
Sigma 24mm f/1.4 ART už závit na filtry má, ale není tak širokoúhlá. Lepší volbou bude pro všechny, kdo si i před široké ohnisko chtějí hrát s hloubkou ostrosti.
Nikon 18–35mm f/3.5–4.5G je další alternativou pro ty, kdo nepotřebují dobrou světelnost, ale spíše využijí možnost měnit ohniska. Objektiv nabízí závit na filtry.
Plusy
- Velmi dobrá kresba od clony f/2.8
- Poměr cena/výkon
- Světelnost f/1.8
- Závit na filtry
Minusy
- Vinětace
- Trošku větší zkreslení
- Záludné odlesky
Za zapůjčení děkujeme společnosti Nikon!
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruMám dojem, že jsem se v tomhle místě ptal na příčinu dvojitých kontur na poslední testovací fotce. Dotaz zmizel, kontury zůstaly. Vypadají jako produkt nepovedeného pokusu o HDR (na testovací fotce?).
Nicméně tu vládne zajímavá kultura.
Tak hned omluva, psal jsem pod test a tohle je recenze stejného objektivu. Spletly mě totožné testovací fotky :)
Shodneme se, že myslíte poslední fotku zde (v: Recenze Nikon 20mm F/1.8G) -
Máte pravdu, nepovedené HDR, do trojice se mi vloudila jedna z jiné BKT trojice, a do testu tato fotografie neměla vůbec přijít, nešťastná záměna - napraveno :)
Moje předchozí reakce patřila k poslední fotografii v: Test objektivu Nikkor...
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.